• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
11 maart 2019

Zo word jij beter zichtbaar met Google Mijn bedrijf!

Hoe zorg jij ervoor dat je goed vindbaar bent in Google? Een perfecte uitkomst hiervoor is Google Mijn Bedrijf. Met deze zes tips stel jij het goed in!

Door Vera Willems

Hoe zorg jij ervoor dat je goed vindbaar bent in Google? Om dit op een eenvoudige manier te kunnen bereiken is Google Mijn Bedrijf een perfecte uitkomst. Met behulp van Google Mijn Bedrijf verschijnt jouw bedrijf namelijk goed zichtbaar bovenaan de andere zoekresultaten. Heel handig dus en het is ook nog eens gratis! Wil jij weten hoe je dit voor jouw bedrijf inricht? Lees dan gauw verder!

Hoe werkt Google Mijn bedrijf?
Afhankelijk van de zoekterm wordt alleen jouw bedrijf getoond of verschijn je in een overzicht met andere relevante bedrijven. Je wordt op een duidelijke en zichtbare manier weergegeven, inclusief adres, openingstijden, contactgegevens, beoordelingen en foto’s. Hoe je ervoor zorgt dat de door jou gewenste informatie zichtbaar wordt?

1. Vul alle velden in
Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat  klanten in een oogopslag de belangrijkste informatie te zien krijgen. Deze informatie moet je uiteraard wel eerst toevoegen. Vul daarom zoveel mogelijk gegevens in. Hoe meer Google weet, hoe meer zoekopdrachten aan jouw bedrijf kunnen worden gekoppeld en hoe zichtbaarder jij dus bent.

Belangrijk: Houd je gegevens vooral ook up-to-date. Je wilt namelijk niet dat klanten op een feestdag voor een dichte deur staan, omdat de openingstijden niet goed zijn bijgewerkt.

2. Gebruik en beheer foto’s
Met foto’s kun je een aantrekkelijke look en feel creëren. Voeg allereerst een logo en een omslagfoto toe. Ook kun je naast binnen- en buitenfoto’s, ook video’s toevoegen. Houd er wel rekening mee dat ook klanten foto’s kunnen toevoegen. Het is verstandig om deze foto’s goed te beheren. Slechte of ongerelateerde foto’s kunnen beter worden verwijderd. Onder het kopje “Door klant” in Google Mijn Bedrijf kun je deze foto’s bekijken.

3. Reageer op reviews
Met de reviewfunctie in Google Mijn Bedrijf kunnen klanten vertellen over hun ervaringen. Zo krijg jij inzicht in waar klanten tevreden en minder tevreden over zijn. Bedank een klanten voor een positieve review, maar reageer ook op negatieve ervaringen. Hiermee laat jij zien dat je de klacht serieus neemt. Soms kun je met een reactie als bedrijf al heel wat recht zetten. Val de klant niet aan, maar observeer waar het misging en kijk hoe je hem tegemoet kunt komen. Zo help je niet alleen de betrokken klant, maar laat je ook een goede indruk achter bij potentiële klanten.

4. Analyseer de prestaties
Het is waardevol om je prestaties met Google Mijn Bedrijf bij te houden. Je ziet in het dashboard onder andere de hoeveelheid weergaven, bij welke zoekopdrachten jouw bedrijf zichtbaar is geweest en hoeveel mensen geklikt hebben. Om een nog beter beeld te krijgen kun je een UTM-tag toevoegen. Dit is een meetlink waarmee je in Google Analytics het aantal mensen kunt zien dat via Google Mijn Bedrijf  jouw website heeft bezocht waarna je hun gedrag kunt analyseren.

5. Download de app
Met de app van Google Mijn Bedrijf kun je berichten van klanten direct ontvangen en beantwoorden. Deze functie dien je wel zelf handmatig te activeren.. Zo krijgen klanten gelijk de gewenste informatie zodat zij uiteindelijk tot een aankoop bij jouw bedrijf kunnen overgaan.

6. Plaats Google Posts
Google posts is een leuke manier om gebruikers meer te bieden dan alleen bedrijfsinformatie. Het werkt als een soort social media post. Je kunt er bijvoorbeeld een link naar je laatste artikel of aankomend evenement in plaatsen. De posts blijven een week zichtbaar, of verdwijnen na de datum van een evenement vanzelf.

Wil jij meer leren over het verbeteren van jouw online vindbaarheid? Volg dan onze SEO training!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!