7 maart 2019

Zo bouw jij een sterke reputatie op in 5 stappen!

Je herinnert je vast nog wel de ontplofte smartphones van Samsung of het dieselschandaal van Volkswagen. Zo’n schandaal kan funest zijn voor jouw reputatie want nieuws verspreidt zich online in toptempo. Hoe bouw jij een sterk merk en voorkom jij online reputatieschade? Dat weet jij na het lezen van deze vijf stappen!

Door Manon Laning

Het belang van jouw online reputatie
Back to the basics. Wat is een online reputatie en waarom is deze zo belangrijk? Jouw online reputatie is het beeld dat men op basis van jouw online aanwezigheid heeft. En dat beeld is zo belangrijk omdat een sterke reputatie jouw bedrijf klanten oplevert terwijl een slechte reputatie juist klanten kost. Reputatie is voor elke organisatie, ongeacht de grootte, van belang.

1. Google jouw bedrijf
Je hebt jouw bedrijf vast al wel eens gegoogeld en dat is een goede eerste stap. Welke resultaten kom je tegen? 90% van de mensen kijkt alleen naar de resultaten op de eerste pagina, dat zijn dus de belangrijkste. Maar wat doe je vervolgens wanneer hier negatieve resultaten tussen staan? Als het om een reviews gaat, kun je hierop antwoorden om zo het probleem uit de wereld te helpen. Je kunt het ook anders aanpakken, namelijk door de SEO positie van jouw eigen pagina’s te verhogen. Door bijvoorbeeld goede en relevante content te schrijven, worden jouw pagina’s beter beoordeeld en verdwijnen de negatieve resultaten naar pagina twee, of verder!

2. Start met monitoren op social media
Ook is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er online over jou gezegd wordt. Wie praat er over jou, op welk kanaal en wat is de toon? Social Media Monitoring biedt daar een uitkomst in. Hiermee kun jij keywords instellen zoals de naam van jouw bedrijf of product. Vervolgens kun je de berichten hierover volgen op de verschillende social-mediakanalen.

3. Reageer op zowel positieve als negatieve reacties
Hebben mensen een negatieve ervaring met jouw bedrijf gehad en delen zij dit online? Wat je niet moet doen is het negeren, of nog erger: verwijderen. Hoe je hier wel mee omgaat is cruciaal voor jouw reputatie. Ga het gesprek aan met de klant en vind uit waar het knelpunt zit. Zelfs al heeft de klant in jouw ogen ongelijk, vermijd een welles-nietes-discussie. Erken juist het gevoel dat de klant heeft. Draag vervolgens een oplossing aan. Dit komt jouw reputatie zeker ten goede.

Wat minstens zo belangrijk is, is reageren op de positieve berichten! Op deze manier geef jij een stukje waardering terug voor de moeite die zij hebben genomen.

4. Laat je successen zien
Enthousiasme werkt aanstekelijk. Laat zien dat jouw bedrijf het goed doet! Deel een compliment van een klant, leuke review of een succesvolle case. Ook betrokkenheid van werknemers heeft invloed op je reputatie. Laat op jouw website en social-mediakanalen de gezichten achter jouw organisatie zien. Zo maak jij jouw organisatie persoonlijk en versterk je het vertrouwen.

5. Profileer jezelf als autoriteit
Door het profileren van jezelf als autoriteit bouw je aan een sterk merk. Deel jouw kennis van de markt in de vorm van unieke content. Geef jouw klanten iets wat echt meerwaarde biedt. Zo zien zij dat jij de kennis in huis hebt en de partij bent om mee samen te werken.

Wil jij leren hoe je jouw online reputatie verbetert? Volg onze Online Reputatiemanagement training

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!