• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
25 april 2019

Zo bespaar jij tijd met Marketing Automation!

Hoe kun jij Marketing Automation eenvoudig en zonder dure systemen toepassen? Met deze tips kun je er direct mee aan de slag!

Door Vera Willems

Marketing automation klinkt misschien als een onbekend en lastig begrip, maar dat is het niet! Zoals de term letterlijk aangeeft, is het niets anders dan het automatiseren van je marketing. Hiermee bespaar je tijd, want het handmatig onderhouden van al je netwerken kan soms je volledige werktijd in beslag nemen! Nu is waarschijnlijk jouw vraag: hoe kan ik dit toepassen op een niet al te ingewikkelde manier? Lees daarom verder voor enkele eenvoudige voorbeelden.

Marketing Automation voor e-mails

Je stuurt mailings nu misschien in lijsten. Dat is een heel goede zaak, maar je kunt je e-maillijsten ook nog segmenteren. Door te segmenteren maak je het mogelijk om per mailing alleen de meest relevante en geïnteresseerde mensen te bereiken, dus de hoogste kans op conversie! Dit kan bijvoorbeeld door mensen in je mailinglijst een tag te geven. Deze tags kun je handmatig toevoegen, wat redelijk wat tijd kost, of je zorgt ervoor dat dit automatisch gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld met de e-mailtool ConvertKit, waarmee mensen een tag krijgen wanneer ze op een link in jouw e-mail klikken. Als jij bijvoorbeeld een tuincentrum hebt is het interessant om je lijst op deze manier onder te verdelen in personen die geïnteresseerd zijn in het aanleggen van een nieuwe tuin, mensen die voornamelijk interesse hebben in binnenplanten of dierenvrienden die bij jou voor het dierenvoer komen. Je gebruikt dan hun interesse als tag in je mailinglijst.

marketing automation

Ook het versturen van e-mails kun je automatiseren. In Mailchimp kun je bijvoorbeeld een herinnering aan een niet-afgerekende winkelwagen, een welkomstmail of een verjaardagswens instellen. Als je deze eenmaal hebt ingesteld, zal het voortaan automatisch gebeuren.

Een ander voorbeeld van een geautomatiseerde actie is een e-mail met het verzoek aan je klanten om een review te geven over een door hen gekocht product of dienst. Of je stuurt een heractiverende mail aan bezoekers die een tijd niet meer op jouw website zijn geweest, zodat zij terug naar jouw website keren.

Als je dit eerst handmatig deed, bespaart marketing automation je veel tijd! Als je het überhaupt nog niet deed, zorgt automation ervoor dat je dit vanaf nu heel gemakkelijk kunt toepassen.

Geautomatiseerde marketing funnels

Een extra toepassing van marketing automation kan ervoor zorgen dat je bezoekers echt worden omgezet in betalende klanten. Ik heb het hier over marketing funnels (zogenoemde trechters waar je bezoekers doorheen gaan; uiteindelijk komen ze uit bij het doen van een aankoop). Hierbij zorg je ervoor dat jouw bezoekers op de hoogte worden gehouden van wat er op jouw website mogelijk is door middel van allerlei geautomatiseerde acties. Stuur nieuwe nieuwsbriefabonnees bijvoorbeeld informatie over jouw aankomende evenement in een welkomstmail en plan een aantal social media posts in (bijvoorbeeld met Hootsuite), waarop ze kunnen doorklikken naar de inschrijfpagina voor het evenement. Als ze zich hebben ingeschreven stuur je ze een geautomatiseerde e-mail met meer informatie over de dag zelf, en je kunt de ingeschreven mensen nu een tag geven over hun interesse voor het onderwerp. Dit is handig voor later! Nadat je evenement heeft plaatsgevonden stuur je een mail voor meer informatie over jouw product of dienst. Met hun e-mailadres in je bezit, en een daaraan gekoppelde tag, kun je ze later altijd nóg een gerichte aanbieding doen!

Wil jij meer leren over Marketing Automation? Volg dan onze Marketing Automation training!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!