• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
29 januari 2019

Whatsapp Marketing, hoe doe je dat?

Zet jij Whatsapp in voor jouw marketing? Nee? Je bent niet de enige. Nog maar weinig marketeers zijn met Whatsapp bezig als marketingkanaal. En dat terwijl Whatsapp juist zoveel mogelijkheden geeft! Hoe kun jij Whatsapp marketing inzetten?

Door Manon Laning 

Whatsapp het ideale marketingkanaal?
Mensen zijn gewend aan Whatsapp en versturen gemakkelijk even een appje. Whatsapp berichten worden nagenoeg altijd geopend door de ontvanger en de mogelijkheden om te communiceren zijn groot: via tekst, afbeeldingen, video’s en voice berichten. Kortom, Whatsapp klinkt als een ideaal marketingkanaal, maar is dat het ook?

De basis moet goed zijn
Dit lijkt misschien een open deur, maar daarom niet minder van belang! Kies jouw logo als profielfoto en voeg de bedrijfslocatie toe. Wees in je berichten kort, duidelijk en relevant. Ook kun je Bold en Italic gebruiken om informatie overzichtelijk te highlighten, heel handig.
Do: Maak de berichten niet te lang. Less is more!
Don’t: Gebruik geen privé telefoon. Het account wordt gelinkt aan dat specifieke nummer en dit kan je later niet meer veranderen.

Perfecte klantenservice
Als het om relatiemarketing gaat is Whatsapp perfect. Je bent op een eenvoudige manier direct in contact met de klant. Ook voor mensen die altijd on-the-road zijn of liever niet bellen creëer  je een erg eenvoudige contactmogelijkheid. Zo loop je geen contactmoment meer mis! Het nadeel aan communicatie via Whatsapp is alleen wel dat het arbeidsintensiever is. Je dient sneller te reageren dan via e-mail dus je dient de app ieder moment van de dag in de gaten houden.
Do: Snelheid is alles, reageer snel of stuur terug wat de te verwachten reactietijd is.
Don’t: Geen follow up doen of mensen langer dan een dag laten wachten

Meer bereik
Steeds meer websites integreren een Whatsapp-deelknop in hun content. En wat blijkt? Er wordt heel veel gebruik van gemaakt! Best logisch ook, je wilt immers dat een ander het zo snel mogelijk ziet. En aangezien bijna iedereen Whatsapp heeft is de kans groot dat  klanten het daar snel zien en reageren.
Do: Voeg de deelknop eenvoudig toe via een plugin of extensie.
Don’t: Die is er eigenlijk niet, laat mensen vooral jouw content delen!

Focusgroepen 
Ook kun je gebruik maken van groepen. Laat (potentiële) klanten jouw Whatsapp toevoegen en een bericht toesturen, bijvoorbeeld “dagaanbieding”. Vervolgens voeg je hen toe aan een groep en zullen zij  wekelijks een actie ontvangen. Dit hoeft niet per se een direct commercieel doel te hebben!. NS komt nu bijvoorbeeld met de eerste Nederlandse Whatsapp Thriller “Ontspoord”. In twee uur tijd meldden zich 2000 gebruikers aan om het verhaal een week lang te kunnen volgen. Belangrijk om te weten is dat je maximaal 256 contacten kunt toevoegen aan een groep. Mocht jij meer willen toevoegen, dan kan je uiteraard meerdere groepen aanmaken.
Do: Deel content waar mensen toestemming voor hebben gegeven
Don’t: Vergeet niet dat Whatsapp veel privé wordt gebruikt, stuur mensen niet teveel commerciële berichten. Je kunt beter later opschalen, dan gelijk teveel te sturen.

Advertenties?
Ondanks de stelligheid van Whatsapp om nooit advertenties te tonen, gaat het binnenkort gebeuren. Whatsapp geeft aan dat de ads in eerste instantie worden verwerkt onder de status functie.
Of we ook echt (beeld)advertenties gaan zien, zoals bij Facebook Messenger, is nog niet bekend.Tot de advertentiemogelijkheid er is zijn kun je onder status een actie highlighten. Die is net als Instagram Stories 24 uur zichtbaar. Whatsapp geeft aan de komende maanden updates te doen met betrekking tot de advertenties. Wij wachten af en houden jou natuurlijk op de hoogte!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!