14 maart 2019

Stel jouw online marketingstrategie op in 5 stappen!

Heb jij doelen die je met online marketing wilt bereiken? Heel goed! Maar waar begin je dan? Een sterke online marketingstrategie is de manier om gestelde doelen te bereiken. Met deze vijf stappen stel jij jouw online marketingstrategie op!

Door Vera Willems

Waarom een strategie?
Je kunt simpelweg ergens beginnen, maar hiermee loop je het gevaar je doelen uit het oog te verliezen. Slimmer is het om een strategie op te zetten. Je stippelt hiermee de weg uit om jouw gewenste situatie te bereiken. Vervolgens breng je de bijbehorende marketing in kaart. Op deze manier dragen al jouw activiteiten bij aan het bereiken van het gestelde doel.

1. Stel je doelen op
Uiteraard is het wel belangrijk dat je dan eerst jouw doelen opstelt. Een voorbeeld hiervan is het genereren van 30% meer leads ten opzichte van vorig jaar. Stel hiervoor een deadline op en evalueer regelmatig tussentijds.  

2. Analyseer de huidige situatie
Om het wat overzichtelijker te maken kun je jouw online marketing opdelen in drie digitale kanalen, namelijk owned, paid en earned media:
Owned media zijn de kanalen die je (deels) zelf beheert, zoals je website en je social mediakanalen. Paid media zijn, zoals de naam al zegt, betaalde advertentiekanalen zoals Google Ads of betaalde advertenties via social media. Earned media zijn alle vormen waarin anderen over jou schrijven/vertellen. Dit kunnen shares, nieuwsartikelen over je bedrijf of recensies zijn. Je kunt dit het best vergelijken met mond-tot-mondreclame. Analyseer van deze kanalen de huidige situatie en het afgelopen jaar. Wat voor soort berichten heb je gedeeld op social media en op jouw website, waar adverteer je op en (hoe) wordt er door anderen over jou geschreven? Zo heb jij duidelijke voor ogen wat jouw uitgangssituatie is.

3. Bedenk komende campagnes
Kijk naar je doelstelling en geef die vorm door middel van verschillende campagnes. Neem dit op in jouw marketingkalender. Bepaal voor owned media welke boodschap je op welk moment wilt communiceren, wie de doelgroep is en hoe je jouw kanalen het beste kunt inzetten. Wat voor soort content willen je gebruikers zien, en hoe draagt dit bij aan het bereiken van de doelstelling? Voor paid media bepaal je jouw budget en kijk je naar hoe je de advertentiekanalen het beste kunt inzetten voor jouw doelstelling. Wil je leads genereren? Gebruik dan bijvoorbeeld leadgeneratieformulieren op social media. Zet Google Ads in om gericht zoekverkeer naar jouw website te leiden. Is awareness belangrijk? Plaats dan banners op relevante websites. Voor earned media onderzoek je waar het meest wordt gedeeld en ga je na welke earned media jou kunnen helpen je doelen te behalen.

4. Houd rekening met de customer journey
Bedenk bij het opstellen van campagnes ook hoe de customer journey naar en op jouw digitale media verloopt. Hoe komen klanten op jouw website en wat is hun gedrag? Welke content wordt het best bekeken op jouw social-mediakanalen of levert de meeste interactie op? Hoe verlopen de contactmomenten? En welke conclusies kun je trekken op basis van advertentieresultaten? Bedenk vervolgens wat je op deze verschillende plaatsen kunt doen om een betere klantbeleving te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door wachtmomenten plezieriger te maken met een muziekje, een duidelijke navigatie op de website of door pakkende content.

5. Stel een stappenplan op
Ten slotte maak je een stappenplan voor het uitvoeren van deze online campagnes voor het komende jaar. Wat moet je doen om de campagnes op de gewenste momenten te kunnen uitvoeren? Bedenk vervolgens ook wat je KPI’s zijn en hoe je deze gaat meten. Als je doelstelling is om meer leads genereren, formuleer dan precies wat voor jou een lead is, bijvoorbeeld een brochuredownload, en hoe je die leads gaat bijhouden.

Meer leren? Volg de online marketing strategie training!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!