10 oktober 2018

Social Media Monitoring: zo zet jij het in!

Hoe goed heb jij inzicht in de berichten die over jouw bedrijf op social media geplaatst worden? Dagelijks worden er veel berichten gepost, waarvan een deel misschien over jouw bedrijf gaat. Hoe zorg jij dat je hiervan op de hoogte bent?

Wat is social media monitoring?
Social media monitoring of social media listening, is het luisteren naar wat er op het internet over jouw organisatie of een ander onderwerp wordt gezegd. Wie praat er over je en op welke manier? Wat is de toon en op welk platform wordt het gesprek gevoerd? Misschien houd je dit nu bij door te checken of je meldingen krijgt via de verschillende kanalen. Dit is een goed begin, maar niet voldoende. Met social media monitoring track je gesprekken en berichten rondom specifieke onderwerpen, topics of branches. Het is meer dan alleen letten op @mentions en opmerkingen. Als je namelijk alleen daarop let, loop je een groot deel van de berichten mis.

Waarom monitoren?
Oké, social media monitoring is dus voor het in kaart brengen van de online omgeving rondom jouw organisatie. Maar is de tijd die het kost, het wel waard?  Door goed te luisteren naar wat er online gezegd wordt, leer je jouw doelgroep beter kennen en kun je op hun posts inspelen. Maak tevreden klanten enthousiaster door op hun berichten in te gaan en win ontevreden klanten terug door het gesprek met aan te gaan! Ook heb je sneller door wanneer je als bedrijf een fout hebt gemaakt, doordat er online reuring ontstaat. Je kunt hier vervolgens snel op inspelen en ¨de schade¨ beperken. Belangrijk is wel dat je hierna actie onderneemt. Gebruik de verkregen inzichten om jouw strategie te optimaliseren en klanten een nog betere beleving te bieden.

De beste gratis tools
Hoe begin je nu met social media monitoring? Hieronder de beste gratis tools voor jou op een rijtje:

Hootsuite
Hootsuite is één van de beste gratis social media monitoring tools. Je kunt verschillende netwerken (Twitter, Facebook, LinkedIn, WordPress, Foursquare and Google+) monitoren. Naast je eigen kanalen kun je een aantal keyword searches opstellen zodat je niets mist waar jij op in zou kunnen haken!

Social Mention
Dit is in principe een zoekmachine voor social media. Social Mention zoekt op 100 verschillende sociale platformen naar hoe men over jouw bedrijf praat. Vervolgens wordt je invloed gemeten op basis van: het aantal mentions, hoe vaak dezelfde gebruikers je noemen, de verhouding tussen positieve en negatieve mentions en het aantal unieke gebruikers dat over je praat.


 

Tweetreach
Tweetreach is een goede manier om inzicht te krijgen in het bereik van je tweets. Je krijgt inzicht in wie je meest invloedrijke volgers zijn zodat je vervolgens jouw online content goed af kunt stemmen op de juiste personen.

HowSociable
HowSociable is een handige tool om je concurrentie´s social media prestaties bij te houden. Met een gratis account heb je al toegang tot 12 gratis social platformen!

Wil jij weten hoe je meer uit jouw social media strategie haalt? Bekijk onze social media opleiding!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!