15 maart 2016

SEO en Zoekwoorden – Start met optimaliseren deel 2

Hopelijk ben je al een aardig eind gekomen met de tips van vorige week. Vandaag geeft onze trainer Jaap Alberts nog een aantal tips om aan de slag te gaan met je zoekwoorden zodat je website hoger in de Google resultaten terug komt. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod: duidelijke koppen, de zoekwoord in de tekst laten terugkomen, interne en externe links en het schrijven voor de bezoeker.

6. Verwerk het zoekwoord in de koppen op je website
Verwerk het zoekwoord in de kop (h1 kop) van de pagina en subkoppen (h2 en h3 koppen). Gebruik synoniemen en/of verkleinwoorden om variatie te behouden.

7. Gebruik je zoekwoord in de tekst op je website
Laat het zoekwoord een aantal maal terug komen in de tekst. Neem hierbij als uitgangspunt dat je schrijft voor de gebruiker, niet voor de zoekmachine. Laat de tekst er daarom natuurlijk uitzien.

8. Start met een gedegen interne link structuur
De achtste belangrijke tip is het plaatsen van interne links naar een pagina. Elke link telt als een soort stem en hoe meer stemmen je krijgt hoe “belangrijker” de pagina wordt.

Een voorbeeld hiervan is de afbeelding hieronder. De blauwe woorden zijn interne links naar de SEO training webpagina en kunnen in de tekst worden geplaatst.  

9. Zorg voor autoriteit met externe links
Niet alleen interne links zijn belangrijk. Externe links zijn net zo en misschien wel nog belangrijker dan interne links. Meld je website aan bij relevante startpagina’s, overzichtswebsites en vraag partners en leveranciers of zij een link op hun website willen plaatsen naar jouw website. Een andere manier die je als bedrijf kan grijpen is om een aantal producten weg te geven aan bijvoorbeeld gastbloggers. Zij kunnen een stuk schrijven over jouw product met een link naar de desbetreffende webpagina. Externe links opbouwen kost tijd en aandacht, maar is absoluut de moeite waard.

10. Schrijf de teksten altijd voor de bezoeker
De tiende en laatste tip is misschien nog wel de belangrijkste: schrijf voor de bezoeker. De twee vragen die je jezelf moet afvragen voordat je een pagina online plaatst zijn; verdient deze pagina het om in de top 10 van de huidige zoekresultaten te komen en biedt je de bezoeker meerwaarde met deze pagina? Het is belangrijk dat je de essentie van jouw website ziet en dat je de bezoeker wat wilt bijbrengen. Dit leidt uiteindelijk tot het doel dat jouw bedrijf wil bereiken. Door video’s, teksten en afbeeldingen te gebruiken op jouw pagina geef je de pagina meer lading.  Check ook de concurrenten in de top 10 van de zoekresultaten. Wat doen zij beter of anders dan jij? Dit kan weer tot inspiratie leiden voor jouw pagina/website.

Zelf aan de slag met zoekmachine marketing? Schrijf je dan nu in voor onze SEO basis training 04 april in Utrecht. Of neem contact met ons op via 050 – 210 34 06 voor persoonlijk studieadvies.

Twijfel je nog ergens over? Neem gerust contact met ons op!