23 maart 2017

SEO en Zoekwoorden – Start met optimaliseren deel 1

SEO is de kunst van het vindbaar maken van een website in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Betere vindbaarheid in de organische zoekresultaten levert je immers meer bezoekers op naar je website. Het kiezen van de juiste zoekwoorden en deze op een juiste manier inzetten op je website speelt hierbij een belangrijke rol. Onze trainer Jaap Alberts geeft tips over hoe je met je zoekwoorden om moet gaan zodat je hoger in Google komt.

1. Maak gebruik van één focus zoekwoord

Voordat je begint met het opzetten van je pagina doe je er verstandig aan om een focus zoekwoord te kiezen. Het focus zoekwoord is het hoofd zoekwoord waarop je met die pagina gevonden wilt worden in Google. Check hierbij altijd het zoekvolume op het zoekwoord. Hoe je dit doet zie je bij tip 2.

2. Start met een gedegen zoekwoord analyse
Een analyse maken op basis van de zoekwoorden is erg belangrijk. Maar hoe maak je een goede analyse? Een handige tool is de Google AdWords Keyword Planner. In deze tool is zichtbaar hoe vaak er wordt gezocht op een bepaald zoekwoord en wanneer er wordt gezocht. Naast het zoekwoord zelf worden er ook verkleinwoorden, synoniemen en ideeën gegeven. Het zoekwoord met het hoogste zoekvolume staat bovenaan.

Afbeelding: voorbeeld resultaat in Google AdWords Keyword Planner

3. Plaats het zoekwoord in de URL
Verwerk het zoekwoord in de URL van je webpagina. Laat rare tekens zoals ID’s of andere parameters achterwege.

 

4. Maak een aantrekkelijke meta title
De meta title is de titel die bij elk zoekresultaat bovenaan staat. De meta title zie je tevens terug als titel in het tabblad van je browser zoals in de afbeelding gemarkeerd. Het is erg belangrijk om het zoekwoord te verwerken in de meta title. Hoe? Zet het zoekwoord redelijk vooraan in de “zin” en houdt als vuistregel aan om niet meer dan 55 tekens te gebruiken. In de zoekresultaten is de maximum lengte van de titel 512 pixels, daarna kapt Google de zin af. Mocht je ruimte over hebben verrijk je meta title dan met een USP van jouw bedrijf.

5. Maak een wervende meta description
Schrijf een wervende meta description. De meta description is de beschrijvende tekst in de zoekresultaten zoals hieronder weergegeven. De beschrijvende tekst mag niet langer dan 160 tekens zijn. Plaats het  zoekwoord één en maximaal twee keer in de meta description. Maar vooral, schrijf wervend en verleidt mensen om te klikken op jouw zoekresultaat. Om op te vallen kun je ook gebruik maken van speciale symbolen, zoals vinkjes.

 

Zelf aan de slag met zoekmachine marketing en specifiek SEO? Schrijf je dan nu in of neem contact met ons op via 050 – 210 34 06 voor persoonlijk studieadvies. 

Ben je benieuwd naar de rest van de tips? Volgende week zullen we deel 2 van de tips met jullie delen!

Twijfel je nog ergens over? Neem gerust contact met ons op!