1 maart 2016

Optimaliseer je Google AdWords campagne met deze tips

Google AdWords is in de afgelopen jaren steeds verder ontwikkeld, waardoor er steeds meer dingen mogelijk zijn. Zo is het mogelijk om te adverteren gesegmenteerd op locatie, tijdstip en type device. Je hoeft in het algemeen geen bergen geld te besteden om hieruit omzet te genereren. Onze trainster Leola de Vries geeft tips zodat je aan de slag kan met het optimaliseren van je campagnes.

Hoe kun je je positie verbeteren binnen Google AdWords?
Naarmate er bezoekers via de advertentie op jouw landingspagina komen betaal je een bepaald bedrag, de CPC of terwijl de kosten per klik. Als adverteerde kun je er altijd voor kiezen om je bod voor deze CPC te verhogen om daarmee een hogere positie te verwerven. Uiteraard wil je zo min mogelijk betalen voor een goede positie in Google AdWords, dus is deze optie niet altijd wenselijk. Een meer gebruikelijkere optie is om je kwaliteitsscore te verhogen om zo een hogere ranking binnen Google te genereren.

Hoe kun je je kwaliteitsscore blijvend verhogen?
Er zijn drie dingen die mee spelen bij het (blijvend) verhogen van je kwaliteitsscore. Dit is advertentie relevantie, doorklik frequentie en landingspagina. Door deze punten te optimaliseren krijg je via Google een hogere kwaliteitsscore, maar hoe doe je dit? We lopen ze per onderdeel bij langs.

Advertentie relevantie
Door zoekwoorden terug te laten komen in de advertentie tekst, zorg je ervoor dat hij meer opvalt bij de gebruiker, waardoor de gebruiker sneller geneigd is om te klikken. Het is daarbij belangrijk om je account op de juiste manier te structuren. Te veel zoekwoorden in een advertentiegroep is niet wenselijk. Hier moet een balans in gezocht worden. Daarnaast is het belangrijk om met extenties, sitelinks en highlights te werken. Door bijvoorbeeld highlights terug te laten komen zorg je ervoor dat de advertentie nog relevanter wordt gemaakt.

Een ander punt binnen de advertentie relevantie is het apparaat. Het gebruik van mobiele telefoons blijft maar stijgen. Door mobiele advertenties te maken die goed leesbaar zijn op mobiel krijg je een hogere advertentie relevantie.

CTR
Het tweede onderdeel is de CTR of terwijl de Click Through Rate te verbeteren. Om de CTR te verbeteren is het belangrijk om de aansluiting naar de zoekopdracht zo goed mogelijk te maken. Daarnaast is het belangrijk om verschillende testen uit te voeren. Door verschillende teksten uit te proberen kun je testen welke tekst het beste aanslaat. Het beste is om 2 á 3 advertenties per apparaat te testen. Niet alleen de teksten kunnen getest worden, maar ook verschillende url’s. Daarmee kijk je welke url en welke advertentie voor de beste CTR zorgt. Als je structuur in je account goed is opgesteld, slaan de testen nog beter aan.

Remarketing kan de CTR ook verhogen binnen Google AdWords. Door je advertentie aan te passen op basis van het gedrag van je bezoekers verbeter je de CTR. De eerste keer dat een bezoeker een bezoek brengt aan je website krijgen ze de algemene landingspagina of advertentie. Wanneer ze een volgend bezoek brengen aan de website landen ze op een andere landingspagina met een meer commerciële uiting die aansluit bij het doel van je organisatie. Door aan de slag te gaan met bovenstaande punten verhoog je de CTR, wat uiteindelijk weer zorgt voor een hogere kwaliteitsscore.

Landingspagina
Het laatste onderdeel is de landingspagina. Wanneer de bezoeker klikt op jouw advertentie moet je ervoor zorgen dat ze meteen op de meest relevante landingspagina komen. Deze landingspagina dient goed aan te sluiten bij de zoekopdracht. Hierdoor optimaliseer je de gebruikerservaring. Dit alleen zorgt niet voor een optimale  landingspagina, ook weinig reclame pop-ups en een snelle laadtijd van de website is erg belangrijk.

Door deze drie onderdelen te optimaliseren verhoog je uiteindelijk je kwaliteitsscore wat weer leidt naar een hogere positie binnen Google Adwords. Toch is het belangrijk om een goede combinatie te maken tussen SEO, dus de organische resultaten en SEA, de betaalde advertenties. De zoekwoorden zijn op het gebied van SEO erg belangrijk, maar zoals hier boven te lezen is, zijn de zoekwoorden bij SEA ook erg belangrijk. 

Zijn er nog belangrijke ontwikkelingen op het gebied van Google AdWords?
Omstreeks 19 februari zagen adverteerders en gebruikers andere resultaten in de zoekmachine. De advertenties bij de zoekresultaten zijn enkel nog boven- en onderaan de lijst te vinden en Google stopt met de advertenties in de kolom aan de rechterzijde. Toch worden het aantal advertenties dat boven de zoekresultaten staat vergroot van drie naar vier advertenties. De vier advertentieplaatsen zijn alleen maar zichtbaar bij commerciële zoekopdrachten. Bij de overige zoekopdrachten zullen de advertentieplaatsen op drie plaatsen blijven staan. Daarnaast worden er nog Google Shopping resultaten rechts van de zoekmachine weergegeven. 

 Zelf je Google AdWords campagnes optimaliseren? Start op 15 maart 2016 met onze Google AdWords expert training in Utrecht en krijg 10% korting op het lesgeld. Of begin bij het begin met de Google AdWords basis training.

Twijfel je nog ergens over? Neem gerust contact met ons op!