• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
7 mei 2019

Met deze tips schrijf jij de beste e-mails!

E-mailmarketing is nog steeds een ongelofelijk krachtige tool, maar hoe zorg je dat jouw mailings succesvol zijn? In deze blog bespreken wij de belangrijkste tips.

Door Salwa Issa

Bepaal je doel

De basis voor goede e-mailmarketing is een duidelijk plan. Het is daarom belangrijk om het doel van jouw mailing te definiëren. Door doelstellingen op te stellen is het daarnaast mogelijk om de resultaten van de mailing te meten. Er zijn twee soorten doelstellingen, namelijk bottom line-doelstellingen en e-mailingdoelstellingen:

  • Bottom line-doelstellingen meten waar de e-mail uiteindelijk om draait. Een grotere omzet of naamsbekendheid genereren bijvoorbeeld.
  • E-mailingdoelstelingen zijn bijvoorbeeld het streven naar een bepaalde open rate of click rate. Andere voorbeelden zijn groei van het klantenbestand of een laag percentage afmeldingen na het versturen van een mailing.

Type e-mail

Het kiezen van het juiste type mail draagt bij aan het behalen van de gewenste resultaten. Het is dus belangrijk om goed te kijken naar het type mail dat past bij jouw doelstelling. Bij direct mailing benader je een grote groep ontvangers met een gepersonaliseerde boodschap. Deze vorm kun je gebruiken om te zorgen voor actie, branding of informatieverstrekking. Het personaliseren van een boodschap kan al heel makkelijk door de naam in de aanhef te gebruiken of door gebruik te maken van bestaande klantprofielen.

Onderwerpregel

Om ervoor te zorgen dat ontvangers jouw e-mails sneller openen, is een pakkende onderwerpregel van groot belang. Maar hoe doe je dat? Ten eerste is het belangrijk om het onderwerp beknopt te houden. Dit maakt het scanbaar en beter leesbaar op mobiele telefoons. Ook zijn emoji's perfect tijdens het scannen van een mailbox om de boodschap er écht uit te laten springen. Cijfers hebben hetzelfde effect. Het aanspreken van de ontvangers werkt ook erg goed. Verwerk ‘’je’’ of ‘’jouw’’ in de onderwerpregel om jouw doelgroep optimaal te betrekken. Om te voorkomen dat e-mails in de spambox terechtkomen moeten spamwoorden vermeden worden. Dit zijn woorden als ‘’bespaar’’, ‘’helemaal gratis’’ en meerdere uitroeptekens. Vermijd tot slot valse beloften of misleidende uitspraken om teleurstellingen te voorkomen!

A/B test
Een belangrijke laatste tip: test wat werkt. Met A/B testing kom je er goed achter wat voor onderwerpregels ervoor zorgen dat e-mails goed worden geopend. Hierbij split je je adreslijst op in tweeën en analyseer je welke groep de e-mail beter opent. Zorg hierbij dat je groepen even groot en van formaat zijn.

Wil je meer leren over e-mailmarketing voor jouw bedrijf? Volg dan onze E-mailmarketing training!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!