9 juli 2018

Inhakers op social media: gebruik jij ze al?

Waarom werken inhakers zo goed en hoe kan jij deze vorm van content marketing inzetten binnen jouw eigen organisatie?

Door Esther Blaauwwiekel 

De 1 april grap van de McDonalds waarin een gloednieuwe kledinglijn werd aangekondigd, de Facebookpost van Andrélon tijdens de kroningsdag en de Sinterklaas commercials van Bol.com. Iedereen kent ze wel. Waarom werken inhakers zo goed en hoe kan jij deze vorm van content marketing inzetten binnen jouw eigen organisatie?

Waarom inhakers goed werken
De posts die jij te zien krijgt op je social media accounts worden gebaseerd op jouw persoonlijke interesses, maar ook op de populariteit én actualiteit van een bericht. Berichten die viraal gaan, zijn vaak berichten die razendsnel inspelen op actuele gebeurtenissen. Deze posts worden vaker gedeeld, waardoor de populariteit en het bereik blijft stijgen. Ga maar na hoe vaak tags op Facebook of foto’s en GIFjes in een groepsapp gaan over een populair televisieprogramma of nieuwsitem.

Zorg dat je content actueel is!
Bij het gebruik van inhakers is het dus van belang dat deze posts daadwerkelijk actueel zijn. Je kunt bijvoorbeeld een inhaakkalender gebruiken, zodat je je blogartikelen en social media posts vroegtijdig kunt inplannen. Daarnaast werkt het erg goed om in te spelen op actueel nieuws. Zo wist HEMA goed in te spelen op een storing van Whatsapp met onderstaande Facebookpost.

Inhakers kunnen ook op het individu gericht worden. Zo kan je bijvoorbeeld een inhaker richten op klanten die zojuist een bepaald product of dienst hebben afgenomen. De mogelijkheden zijn dus groot, maar de juiste timing is bij elke vorm van essentieel belang!

Laat ze maar lachen
Een andere belangrijke factor van een succesvolle inhaker is humor. Nederland staat bekend om zijn goede televisiecommercials, vanwege de vrijheid en humor die hierin wordt verwerkt. Denk aan de ‘Even Apeldoorn Bellen’ commercials van Achmea en de ‘Walk in Fridge’ van Heineken.

Ook op gebied van inhakers doen wij het goed. Uit een onderzoek van Coosco bleek dat naast actualiteit vooral creativiteit, positiviteit en humor het succes van een inhaker bepalen. Humor leidt uiteraard tot vrolijkheid en dat doet het imago van je organisatie goed. Speel hier dus mee, maar wees wel voorzichtig en bewust van de boodschap en consequenties van je bericht.

Meer weten?
Wil je meer weten over het juist inzetten van social media of het ontwikkelen van hoogkwalitatieve content? Schrijf je dan in voor onze social media of content marketing training. How & Knower is de beste online marketing opleider van Nederland en hebben dus alle nodige kennis in huis om jou te helpen!

Heb je nog vragen over onze opleidingen? Neem dan contact met ons op via 050 210 3406 of via de chat rechtsonder in beeld.

 

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!