30 juli 2018

Infographics maken doe je zo!

Je wilt overzichtelijk een hoop informatie overbrengen. Hoe doe je dat? Juist, met een infographic!

Door Esther Blaauwwiekel

Bedrijven maken steeds vaker gebruik van infographics om een snel en mooi overzicht te geven van bepaalde informatie. Een infographic is een illustratie waarin informatie wordt weergegeven aan de hand van teksten en cijfers met ondersteuning van beeld. Waarom werken infographics zo effectief en hoe kan jij ze zelf inzetten? Dat leg ik je uit in dit artikel.

Een foto zegt meer dan duizend woorden
Door de toename van het gebruik van digitale apparaten krijgen we per dag ontzettend veel informatie voorgeschoteld. Maar liefst 5x zoveel als twintig jaar geleden! Het is onmogelijk om al deze tekstuele informatie in onze hersenen op te slaan. Ten eerste zou dit een enorm tijdrovende klus zijn en daarbij is lang niet alle informatie die wij tegenkomen relevant. Het virtueel maken van informatie helpt! In één oogopslag neem je de data waar en kan je een samenvattende conclusie trekken. Uit onderzoek is gebleken dat de resultaten van mensen die leren met ondersteuning van illustraties, ruim drie keer hoger liggen dan die van mensen die leren met enkel tekst!

Zorg voor de juiste content
Infographics kunnen voor allerlei doeleinden worden ingezet. Je kan een infographic gebruiken voor een overzicht van bedrijfsresultaten, de voordelen van een bepaald product, stappenplannen, noem maar op. Bij het ontwikkelen van je eigen infographic is het van groot belang dat je je onderwerp helder hebt. Hou met het invullen van je infographic rekening met de volgende punten:

  • Wat is het doel van de infographic?
  • Wat is mijn doelgroep?
  • Wat voor informatie is relevant voor mijn doelgroep?
  • Heb ik genoeg informatie en/of data voor dit specifieke onderwerp?


Voorbeeld infographic How & Knower

Het mooiste ontwerp voor jouw infographic
Na het vaststellen van je onderwerp en het verzamelen van data, ga je aan de slag met het ontwerp van je infographic. Denk hier aan kleurgebruik, lettertypes en indeling van je content.
Hoewel felle kleuren positieve emoties opwekken, kunnen deze bij overmatig gebruik vooral afleiden van de informatie. Daarom raad ik je aan je in het ontwerp te beperken tot slechts twee of drie kleuren. Vraag jezelf ook af welke informatie je graag wilt uitlichten. Dit kan je doen door dit onderdeel te vergroten of te centreren. Zorg dat je content op een logische manier gegroepeerd staat en dat de informatie duidelijk te lezen is.

Beste programma’s voor het ontwerpen van infographics
Tegenwoordig zijn er veel programma’s te vinden die je kan gebruiken voor het maken van een infographic. Wij werken vaak in Canva, maar onderstaande programma’s zijn allemaal vrij eenvoudig te gebruiken.

Vergeet je Call to Action niet!
Je infographic is bijna klaar! Vergeet als laatste niet je Call to Action toe te voegen. Wat wil je dat de lezer nu doet?

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Aanschaffen van een product
  • Website bezoeken
  • Offerte aanvragen

Vergeet ook niet je bronvermelding toe te voegen. Als je ook dit gedaan hebt, is jouw infographic klaar om gedeeld te worden met de wereld!

Wil je graag meer weten over hoe je je meer klanten trekt via social media? Dan is onze social media training iets voor jou! Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt, voor  een vrijblijvend studieadvies.

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!