• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
1 mei 2019

Hoe zet je Instagram succesvol in voor je bedrijf?

Hoe haal je nu het meeste uit dit populaire platform? Wij hebben voor jou de meest essentiële Instagram tips op een rijtje gezet!

Door Vera Willems

Gebruik jij al Instagram voor je bedrijf? Het is misschien wel het populairste sociale medium van het moment. De gemiddelde gebruiker zit er maar liefst 53 minuten per dag op en krijgt 58 keer meer interactie van haar gebruikers dan Facebook. Op dit succes kun je meeliften met jouw bedrijfspagina, maar hoe haal je hier nu het meeste uit? Wij hebben voor jou de meest essentiële Instagram tips op een rijtje gezet, zodat je hier direct mee aan de slag kunt!

Business account

Zorg er allereerst voor dat je account een business account is. Hiermee krijg je de mogelijkheid om je analyses en dus de resultaten van je content te kunnen inzien.

Je biografie

Je biografie, kortweg bio, is het stukje tekst op ‘de homepage’ van je bedrijfsaccount op Instagram. Deze mag maximaal 150 karakters lang zijn, dus zet hier echt de kern van jouw bedrijf in. Maak hierin bijvoorbeeld duidelijk wat jou onderscheidt van je concurrenten. Je kunt emojis gebruiken om je bio meer op te laten vallen.

Zet ook zeker een link in je biografie! Dit kan naar je website zijn, maar wat veel wordt gedaan is het regelmatig updaten van deze link naar een laatste blog, video of websiteartikel. In je posts is het plaatsen van een link namelijk niet toegestaan. Vaak zetten mensen daarom “link in bio” onder hun posts. Wanneer je een link in je biografie zet, staat het beter om een verkorte URL te gebruiken. Hier zijn online veel tools voor, zoals Bitly. Wanneer je ook wilt tracken hoeveel mensen er op jouw link klikken, voer je vóór het verkorten in Bitly een UTM tag toe aan je link. De resultaten hiervan vind je dan terug in je Analytics account.

Je content

Plaats met regelmaat nieuwe posts en stories om je volgers warm te houden. De grootste bedrijven posten ongeveer 5 keer per week op Instagram. Experimenteer met wat voor jouw bedrijf goed werkt. Als je dit hebt vastgesteld, kun je het best consequent in je postgedrag blijven, zodat je volgers weten waar ze aan toe zijn.

Gebruik hashtags in je posts, want hiermee wordt je toch net wat meer gevonden. Het is bewezen dat foto’s met een hashtag meer interactie krijgen. Hoeveel hashtags je dan gebruikt? 9 schijnt ideaal te zijn: genoeg om mee gevonden te worden, en het komt niet overdreven over.

Zorg voor interactie met je publiek. Dit kan bijvoorbeeld door een wedstrijd uit te denken of door content van je volgers te delen. Zo voelen je volgers zich gezien en gewaardeerd, wat weer een sterkere band met ze opbouwt!

Steeds belangrijker zijn de stories in Instagram. Er is een verplaatsing van permanente inhoud (posts) naar tijdelijke content (stories) gaande. Voor veel gebruikers zit dit nu in hun routine. Het grote voordeel is dat je stories speels, levendig en interactief kunt maken.

Gesponsorde content

Met gesponsorde posts of stories bereik je ook mensen die jou niet volgen. Je kunt hier, in tegenstelling tot gratis posts, wel een link inzetten, zodat mensen makkelijk door kunnen klikken naar bijvoorbeeld jouw website. Ook kun je je producten in je post taggen, waar mensen op kunnen klikken, meer afbeeldingen en informatie van het product kunnen zien en door kunnen klikken naar je website. Recentelijk is zelfs de functie toegevoegd om zonder het verlaten van Instagram producten af te rekenen, vooralsnog alleen in Amerika, maar dit zou ook zeker naar Europa kunnen komen!

Wil je meer leren over Instagram voor jouw bedrijf? Volg dan onze social media marketing training!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!