18 juli 2018

Hoe creëer je stickiness met Instagram stories?

Ontdek de kansen van Instagram stories voor jouw online brand identity!

Door Naci Yilmaz van Yina Marketing

Ooit begonnen als online fotoalbum is Instagram inmiddels uitgegroeid tot belangrijke speler in het social medialandschap. Als we kijken naar dagelijks gebruik zien we dat Instagram het snelst groeiende social medium is. In juni 2018 kondigde het medium de grens van één miljard actieve gebruikers bereikt te hebben. In dit artikel laat ik zien hoe Instagram stories hierin de kans bieden om stickiness te creëren en zo te werken aan een goede online brand identity.

Succesvol gebruik maken van Instagram stories
Gemiddeld kijken we 150 keer per dag op onze smartphone en we zijn veeleisend. Steeds meer bedrijven gaan op Instagram. Des te moeilijker wordt het om met jouw content op te vallen tussen de posts op Instagram. Hierin bieden de stories van Instagram een mooie kans om de stickiness (plakkracht) van een merk te vergroten. En dat bijna allemaal gratis.

Stories als branding tool
Een brand kun je zien als mening die wordt gevormd op basis van dagelijkse interacties door een organisatie. Met Instagram stories kun je hier makkelijk op inspelen door een kijkje achter de schermen te geven of je doelgroep te informeren over het laatste nieuws dat je op een vluchtige – makkelijk te consumeren – manier presenteert. Zie hiernaast hoe Netflix hier op inspeelt. Je doet hiermee aan storytelling en indien je meer dan 10.000 volgers hebt kun je dit verhaal zelfs afsluiten met een directe link – swipe up - naar je website.

En wat doe je met de mooiste verhalen? Deze kun je weer een permanent plekje geven op je profiel bij de hoogtepunten.

Benut de video mogelijkheden van Instagram stories
Als de toename in video content op het internet zo door blijft gaan, bestaat een veel groter deel van het internet over een paar jaar uit video. Ooit begonnen met meer video in de tijdlijn, zie je steeds meer videomogelijkheden binnen Instagram.

Instagram TV (IGTV)
Instagram heeft, afgelopen maand, IGTV (Instagram TV) geïntroduceerd. Hiermee kun je een kanaal maken met ook de mogelijkheid tot het uploaden van langere video’s. Om de ultieme gebruikerservaring te geven binnen ephemeral content zullen de video’s verticaal zijn. Het is ook een goed middel om nieuwe klantgroepen aan te boren. In de categorie ‘voor jou’ zien de gebruikers voorgestelde video’s (net als in YouTube).

Live-video
Wanneer je, nog geen decennium geleden, als bedrijf iets live wilde uitzenden was dat bijna onmogelijk of je moest er duizenden euro’s voor neerleggen. Binnen Instagram stories kun je met één druk op de knop beginnen met een gratis live-stream. Je kunt je volgers ook hiervan op de hoogte brengen. Hoe zou je live-video kunnen inzetten? Hieronder enkele ideeën:

  • Stilstaan bij een belangrijke mijlpaal (opening, actie, 1000ste volger etc.) 
  • Influencers live laten vloggen
  • Een Q&A organiseren (volgers kunnen reageren)
  • ‘Achter de schermen’ laten zien

Kortom er zijn tal van mogelijkheden om de stickiness te vergroten en te werken aan een sterk online branding.

Meer leren over Instagram marketing? Vanaf september kun je bij ons de nieuwe opleiding Instagram & Facebook marketing volgen, neem contact op met onze studieadviseur Sander voor meer informatie.

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!