• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
30 januari 2019

Hoe bouw ik een Online Community?

Een sterke community kan goud waard zijn voor een organisatie. Je versterkt jouw merk en creëert er een sterke achterban, maar hoe begin je? In dit artikel nemen we je mee door de zes stappen voor het bouwen van jouw eigen online community!

Door Margreet Kuiper - Ervaren community manager

1. Leer je doelgroep kennen
Ten eerste moet je de mensen vinden die online iets vinden van jouw product, branche of bedrijf. Denk goed na waar deze mensen zich kunnen bevinden en welke trefwoorden ze gebruiken. Hiervoor kun je verschillende monitoring tools gebruiken. Volg hun discussies, luister oprecht en leer. Als je op een feestje bent en je gaat bij een groepje onbekende mensen te staan, luister en observeer je eerst ook. Gelijk jouw stempel op het gesprek drukken is onbeleefd. Grote kans dat mensen bij je weglopen. Dat geldt ook op het internet.

2. Initieer interactie
Als je de mensen hebt leren kennen en je begrijpt hun taalgebruik, dan kan je geleidelijk aan informatie geven. Informatie die echt nuttig is. In de loop van de tijd raak je vertrouwd met het platform en je doelgroep. Er worden vragen aan je gesteld die jij zo goed mogelijk beantwoordt zonder meteen iets terug te vragen. Zorg ervoor dat jij gezien wordt als de persoon die leider is op het gebied van jullie gezamenlijke interesse. Het is daarbij belangrijk dat je veel geeft: tijd, aandacht en vooral informatie. Zo lever jij meerwaarde en ontstaat er veel interactie. Interactie geeft veel meer informatie en veel informatie zorgt er weer voor dat jouw platform nieuwe mensen aantrekt. Je community gaat groeien!

 

3. Meer geven dan nemen
Pas als je veel hebt gegeven kun je iets terug te vragen. Daarbij geldt nog steeds de regel dat jij meer geeft dan dat je vraagt. Dat kan bijvoorbeeld gaan om informatie of een mening. Wat dat betreft kan je het zien als karma; wat je geeft, krijg je in drievoud terug. Het kost jou in eerst instantie veel tijd, geld en informatie, maar dit krijg je met een hechte community in veelvoud terug. Daarbij hoeft de community niet eens enorm groot te zijn. Sterker nog, kleine communities hebben vaak meer cohesie dan grote communities.

4. Geef erkenning
Mensen willen graag bij een groep horen. Ze willen graag gezien en gehoord worden. Als community manager is het jouw belangrijkste taak om hier gehoor aan te geven. Wanneer mensen oprechte erkenning krijgen, zoals bijvoorbeeld een ambassadeurschap, zijn ze vaak bereid jou meer terug te geven. Een levendige community levert een onschatbare waarde op aan kennis. Als meerdere mensen elkaar gaan helpen, dan kan daar geen webcare team tegenop!

5. Ontmoet elkaar
Het is ook erg waardevol om in een later stadium de lijn door te trekken naar offline communicatie. Organiseer een exclusieve ontmoetingsdag of lunch of nodig communityleden uit op kantoor om mee te denken over een nieuw project. Vergeet niet dat deze mensen heel veel van hun vrije tijd en kennis delen. Beloon hen en geef unieke informatie, lekker eten of een spectaculaire goody bag.

6. Neem de tijd
Het creëren van een community kost tijd, heel veel tijd. Het opbouwen van een sterke community kan zo drie jaar in beslag nemen. Als  community manager moet jij een lange termijn visie uitzetten en jouw organisatie overtuigen om te investeren in lange termijn doelen. Dat is niet eenvoudig. Als schakel tussen de consument en de organisatie moeten community managers laveren tussen verschillende wensen, meningen en doelstellingen. Community management is niet een toverwoord van marketeers die denken dat ze de consument naar hun hand kunnen zetten. Het is eerder andersom, want door te luisteren en vooral interactie te creëren met jouw doelgroep, bouw je een fanbase waarop jouw organisatie kan groeien. Hiermee is jouw community uiteindelijk leidend.

Een community is in het begin een grote investering, maar wanneer het eenmaal levert het een ongelofelijke meerwaarde op.

Meer leren over Community Management? Volg onze Community Management opleiding van trainer Margreet!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!