2 augustus 2018

Google AdWords is niet meer!

Wat verandert er voor mij nu Google AdWords verleden tijd is?

Eerlijk is eerlijk, toen ik dat las schrok ik toch wel een beetje. Hoe gaan we nu verder?

Door Manon Laning

Google Ads
Gelukkig houdt Google AdWords niet op te bestaan voordat er een nieuwe en verbeterde versie online staat, namelijk Google Ads! Voortaan vind je hier jouw advertenties en campagnes terug. Hierover hoef je je geen zorgen te maken, want zoals Google zelf heeft aangegeven, heeft de verandering van de merknaam geen effect op jouw lopende campagnes:“Changes to the Google Ads branding will not impact your campaign performance, navigation, or reporting.”

Wat verandert er voor mij?
Waarschijnlijk zal je nog vaak per ongeluk Google AdWords zeggen en zal je aan het nieuwe logo moet wennen. In principe werkt Google Ads wel gewoon nog zoals je gewend bent, met de toevoeging van een paar nieuwe features. Zo kan je met Google Ads notities aan grafieken toevoegen en jouw Google Analytics doelen importeren. Ook kun je met behulp van smart campaigns gemakkelijker advertenties maken.

Smart campaigns
Met de nieuwe versie zal het eenvoudiger en sneller zijn voor kleine ondernemers om goede advertentie te plaatsen. Je hoeft slechts twee simpele stappen te doorlopen:

  1. Je kiest het doel dat je wilt behalen, zoals een offerteaanvraag of winkelbezoek
  2. Je kiest waar je adverteren wilt

Google Ads doet vervolgens de rest en creëert een advertentie waarmee je het beste het gestelde doel kunt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie waaruit gelijk gebeld kan worden.

Het doel van Google is om advertenties te creëren die jou het werk uit handen nemen, zodat er meer tijd overblijft voor je core business.  Om dit te kunnen realiseren maakt Google gebruik van machine learning, een vorm van kunstmatige intelligentie. Door middel van de nieuwe Image Picker functie worden er A/B testen gedaan om de afbeeldingen te selecteren waar de meeste clicks uit voortkomen. Deze Image Picker functie zal eind dit jaar beschikbaar zijn.

Google Marketing Platform
Naast Google AdWords veranderen er ook een paar dingen voor DoubleClick en Google Analytics 360. Deze worden namelijk samengevoegd in het Google Marketing Platform. DoubleClick Ad Exchange en DoubleClick for Publishers heten vanaf nu Google Ad Manager. Tot slot, komen DoubleClick Bid Manager, Campaign Manager, Studio en Audience Center samen in Display & Video 360.

Meer leren over Google Ads? Volg onze Google Ads training!

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!