• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
23 mei 2019

Facebook bericht promoten vs. adverteren

Misschien heb je deze melding al eens gekregen van Facebook: “Je kunt met je bericht meer mensen bereiken, promoot jouw bericht!”. Met slechts 1 druk op de knop vergroot jij jouw bereik. Dat klinkt verleidelijk, maar werkt het ook? Kun je beter een bericht promoten of een advertentie opstellen? In deze blog wegen we voor beide de voordelen tegen de nadelen af.

Door Vera Willems

Promoten

Je gebruikt een bestaande post die je onlangs met je volgers hebt gedeeld. Door deze te promoten krijg je een wat groter bereik dan alleen je huidige volgers. Je kiest de promotieduur, je budget en je doelgroep.

Voordelen

  • De interface is eenvoudig en snel, met een paar muisklikken is jouw bericht gepromoot.
  • Handig wanneer je nog geen ervaring met adverteren hebt.
  • Afhankelijk van je budget wordt je bericht frequenter in de nieuwsfeed van je volgers getoond.
  • Werkt goed wanneer je meer betrokkenheid (likes en reacties) wilt genereren.

Nadelen

  • Je creëert vooral betrokkenheid onder je eigen volgers en komt niet bij een nieuwe doelgroep in beeld.
  • De targeting is zeer beperkt: volgers, vrienden van volgers of op basis van leeftijd en geslacht.
  • Je kunt je doelstelling niet aangeven (kliks of verkeer naar website).
  • Wanneer het gepromoot is kun je het niet meer tussentijds aanpassen.
  • Het grootste nadeel is dat resultaat in de vorm van conversies vaak uitblijven.

Adverteren

Je kiest een advertentiedoelstelling, en stelt vervolgens een campagne een advertentiegroep en de bijbehorende advertentie op.

Voordelen

  • Je kunt je doelgroep zeer specifiek bepalen voor de beste advertentieresultaten.
  • Ook kun je tussentijds bijsturen. Heb je bijvoorbeeld een te lage kwaliteitsscore? Kies dan voor een andere tekst of afbeelding.
  • Je kunt gebruik maken van uitgebreide instellingen zoals een look-a-like audience, remarketing en A/B tests.

Nadelen

  • Je kunt de advertenties niet via de Facebookpagina instellen, maar via het advertentiebeheer.
  • Door de vele opties kost het op de juiste manier instellen meer tijd.
  • Het aantal opties kan in het begin wat veel lijken, wanneer je nog niet eerder hebt geadverteerd.


Meer leren? Schrijf je dan in voor de Social Media Advertising training of de Social Media opleiding.

 

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!