24 februari 2016

Bijna één derde van de wereld maakt gebruik van social media

Je blijft het maar horen, social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Het is zo gegroeid dat het de manier van communiceren tussen mensen en hoe ze relaties onderhouden heeft veranderd. Bedrijven zetten social media in om de relatie tussen zichzelf en de klanten te onderhouden. Maar hoe goed scoort je social media eigenlijk op dit moment. Om nog efficiënter te werk te gaan op het gebied van social media is het goed de trends en ontwikkelingen in de gaten te houden. Even een aantal cijfers en ontwikkelingen op een rij.

Social media facts

  • Er bevinden zich nu meer dan 7.2 miljard mensen op de wereld.
  • Maar liefst 3 miljard mensen zijn actieve internetgebruikers.
  • Bijna 2.1 miljard mensen hebben een social media account.
  • Iets minder dan 1.7 miljard mensen hebben een actief social media account.
  • Op een gemiddelde dag uploaden Facebook gebruikers 350 miljoen foto’s, delen ze samen meer dan 6 miljard likes uit en versturen ze 10 miljard berichten.
  • 3.65 miljard mobiele gebruikers hebben toegang tot het internet via hun mobiele telefoon en tablets.

Ontwikkeling social media
Voor mensen is het communiceren via social media normaal geworden. Het is vanuit het perspectief van een bedrijf, en in het bijzonder de marketeer, belangrijk om stil te staan bij de impact die social media kan hebben op je resultaat. Daar waar nieuwe media en toepassingen ontstaan, ontstaan nieuwe kansen voor bedrijven.

Met name onder jongeren is er een afnemend gebruik van grote, open platformen als Facebook en Twitter. Het gebruik van gesloten platformen als WhatsApp neemt daarentegen sterk toe. Twitter heeft maandelijks 288 miljoen actieve gebruikers. Waar WhatsApp afgelopen maand de 1 miljard actieve gebruikers telde. Dit betekent dat 1 per 7 personen op de wereld die de applicatie gebruikt. Dit heeft een groot effect op hoe online communicatie en relaties zich zullen gaan ontwikkelen de komende tijd. Een goed moment om te kijken met welke kanalen jouw klanten het beste te bereiken zijn, zodat je hier op in kan spelen.

Mobiele gebruikers stijgt
Het aantal mobiele gebruikers wordt steeds meer. Maar liefst 83 procent van alle Facebook gebruikers maakt gebruik van het platform via de mobiele telefoon. Een handige vraag die een bedrijf aan zichzelf kan stellen is: “Is mijn website wel mobielvriendelijk ingesteld?” Ga naar je website en check via F12 hoe je website het doet op verschillende devices.

Tips

  • Analyseer de statistieken van je social media activiteiten zodat je deze kunt verbeteren.
  • Start met een social media strategie waarbij de kanalen centraal staan die jouw klanten gebruiken.
  • Onderzoek hoe je als organisatie in kunt spelen op de trend van het gebruik van mobiel.

Zelf met social media aan de slag? We hebben verschillende opleidingen op het gebied van social media. Schrijf je nu in voor onze social media training voor 2 maart 2016 en krijg 10% korting op het lesgeld.

Twijfel je nog ergens over? Neem gerust contact met ons op!