• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
28 februari 2019

Big Data & Marketing Automation: 3 manieren

Als marketeer heb jij meer data dan ooit tot je beschikking. Maar hoe ga je om met deze “Big Data” en wat kun je automatiseren?

Door Manon Laning

1. Klanten in de buurt
Met behulp van de GPS-data van mobiele telefoons kun je goed inspelen op klanten die in de buurt zijn. Dit is vooral handig voor retailers die klanten naar hun winkel willen trekken. Wanneer je een app hebt voor jouw bedrijf kun je, mits men toestemming heeft gegeven voor het delen van haar/zijn locatie, een pushbericht sturen zodra men in de buurt is. Je zou ook kunnen samenwerken met een derde partij die over een app beschikt. Met deze vorm van location based marketing licht jij bijvoorbeeld de sale uit of deel je een exclusieve kortingscode. Je kunt ook breder targeten op bijvoorbeeld een stad of regio. Op die manier speel je in op lokale omstandigheden en hoef je niet meer te gissen naar het juiste moment om iets te communiceren. Berichten worden dan automatisch verstuurd, waardoor je veel tijd bespaart! Houd wel rekening met het aantal berichten dat deze personen zullen ontvangen. Je wilt on top of mind blijven, maar zorg dat het niet overkomt als Spam.

2. Meer conversies met automatische e-mails
Ook in e-mailmarketing kan een sterke combinatie worden gemaakt van marketing automation en big data. Een herinneringsmail versturen naar een websitebezoeker die nog onbetaalde producten in zijn winkelmand heeft zitten is hier een goed voorbeeld van, maar ook een kortingscode toesturen voor een product dat hij bekeken heeft of een gepersonaliseerde e-mail met relevante producten voor deze klant behoren tot de mogelijkheden. In al deze voorbeelden wordt de marketingactie samengesteld door middel van verkregen data uit het online gedrag van de klant.

3. Bespaar tijd met automatisch bieden
Volgens Google zijn geautomatiseerde biedstrategieën ‘the next best thing’ voor SEA marketeers. Onder Smart Bidding vallen alle biedstrategieën die gebruik maken van Machine Learning. Hierbij wordt rekening gehouden met de maximale kosten per klik (CPC), kosten per conversie (CPA), het doel dat je wilt behalen (doel CPA) en de verhouding tussen kosten en omzet (doel ROAS). Naast het feit dat je een hoger rendement kunt halen uit Smart bidding (dankzij zijn nauwkeurigheid), is vooral de efficiëntie een groot voordeel. Je bespaart veel tijd doordat je biedingen niet meer handmatig hoeft aan te passen. Ook is Google Smart Bidding in staat om het bod aan te passen aan de zoekopdracht. Daardoor worden de CPC-biedingen niet op de door jou ingestelde zoekwoorden toegepast en geoptimaliseerd, maar op de uiteindelijke zoektermen die gebruikt worden.

Wil je meer weten over hoe jij big data binnen online marketing kunt inzetten? Bekijk onze Big Data & CRM training.

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!