28 augustus 2018

6 Onmisbare UX tips voor jouw website!

Een website moet gebruiksvriendelijk zijn en er goed uit moet zien, dat weet je. Toch laten bedrijven in de praktijk vaak kansen liggen. Met deze tips laat jouw website een goed gevoel bij de bezoeker achter!

Door Ruben Olislagers van Design al dente

Mooi zijn alleen is niet genoeg
Een gestylde website is goed voor de gebruikerservaring, maar dit moet niet ten koste gaan van de usability (hoe effectief, efficiënt en gebruiksvriendelijk je website is). De bezoeker moet nog steeds snel bij zijn doel uit komen. Je kunt het best de vergelijking trekken met rijden via een leuk bergpasje. De beleving van een smal weggetje door de bergen is geweldig, maar de snelweg gaat toch echt een stuk sneller! Belangrijk is dat er een duidelijke structuur in de website zit en je er gemakkelijk en logisch doorheen navigeert.

Geef duidelijke acties
Stel, je wilt graag foto’s laten maken bij een fotograaf. Na te hebben rondgekeken op zijn website welke fotoproducten er zijn kom je terug op de pagina over profielfoto’s. Je besluit zo’n foto te willen laten maken, maar ziet nergens op de pagina hoe je dit kunt doen. Uiteindelijk blijkt dat je onder de categorie contact een moment in kunt plannen voor de fotosessie. Dit moet je uiteraard zien te voorkomen. Je bezoekers zijn overtuigd, maar weten niet waar ze nu heen moeten. Met duidelijke buttons op de productpagina’s of misschien zelfs vastgezet in de header ondervang je dit probleem. Laat de buttons goed opvallen door het toepassen van slim kleurgebruik en contrast!

Vraag niet teveel gegevens
Voor bedrijven is het vaak aantrekkelijk om zoveel mogelijk gegevens van de klant te vragen. Dan hebben we die alvast! Weet wel dat de klant hier niet op zit te wachten en er grote kans is dat hij afhaakt. Vraag bij het downloaden van een brochure de klant niet om meer “te betalen” dan zijn e-mailadres en/of telefoonnummer. Andere gegevens heb je in dit stadium nog niet nodig. Heb jij toch een situatie voor de conversie waarin je meer gegevens moet vragen? Dan werkt het vragen in kleine stapjes het beste.

Beperk marketing pop-ups
“Ja maar anders ziet niemand het”, is een veel gehoord argument voor de nieuwsbrief pop-up. Zelf denk ik dat marketing pop-ups snel als irritant worden ervaren en kunnen worden omzeild door het item aan de hand van de klantreis op de website te plaatsen. Laten we het geval van de nieuwsbrief bekijken. Je kent het bedrijf nog niet goed en komt op de website. Gelijk wordt je gevraagd of je ingeschreven wilt worden voor de nieuwsbrief. Op dat punt zit je nog helemaal niet in jouw klantreis, jij wilt gewoon even rondkijken. Bij nieuwsbrieven komt een stukje commitment kijken, beter zou deze vraag op de bedankpagina gesteld worden waar mensen al enthousiast zijn. Onthoud wel dat je het woord “nieuwsbrief” beter niet kunt gebruiken, voor veel mensen klinkt dit als spam. Beschrijf in plaats daarvan het voordeel voor de klant, bijvoorbeeld “tips en tricks”.

 

Benut je bedankpagina
Laat je bezoekers niet doodlopen na een aankoop, want dan laat je kansen na de conversie liggen! Geef hen de optie om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, laat hen zien wat andere bezoekers kochten (als upsell) en geef hen op zijn minst de optie om jouw bedrijf te volgen op de social media kanalen!

Meer leren over User Experience? Volg onze User Experience & Interaction design opleiding!

 

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!