• 100% startgarantie
  • Niet goed, geld terug
  • Gemiddelde beoordeling 8.7
  • Praktijkgericht
26 april 2019

4 tips om jouw online community op te zetten!

Met een online community kun je jouw leden echt aan je bedrijf binden en een hechte fanbase creëren. Hoe je er een opzet? Lees de 4 belangrijkste tips.

Door Vera Willems

Wil jij een online community beginnen of heb je hier al de eerste stappen voor gezet? Dat is een slimme zet, want met zo’n community kun je jouw leden echt aan je bedrijf binden en een hechte fanbase creëren. Het opzetten van een online community kan via je bedrijfspagina op social media of door het ontwikkelen van een eigen platform. Maar hoe zet je zo’n online community goed op? Lees verder voor de 4 belangrijkste tips.

Waar staat jouw merk voor?

Denk allereerst goed na over je merkidentiteit. Maak het aantrekkelijk voor mensen om lid te worden van je community door een duidelijke boodschap te hebben; een verhaal achter je bedrijf. Pas wanneer je die goed voor ogen hebt kan er iets ontstaan waar mensen bij willen horen en zal je community groeien!

Beloningen voor leden

Om je community actief te houden, kun je je leden belonen met exclusieve aanbiedingen en kortingen. Behalve dat je leden zich gewaardeerd voelen, kunnen zij deze actie ook weer met hun netwerk delen, zodat jij nieuwe leden krijgt!

Jezelf actief opstellen

Neem zelf deel aan je community als een expert en communiceer als een bereikbare persoon. Vaak kunnen mensen ook zien wat er in de community gebeurt wanneer zij (nog) geen lid zijn. Als zij zien dat jij serieus, persoonlijk en snel ingaat op de berichten van je klanten, zullen ze eerder lid willen worden van jouw community. Zo wordt het voor hen namelijk duidelijk dat ze via deze community echt met jouw bedrijf in contact kunnen komen en dat hun bijdragen worden gezien en gewaardeerd.

Gamification

Wat ook goed werkt in een online community is het toepassen van gamification. Dit betekent het toevoegen van een spelelement aan je platform. Je kunt leden bijvoorbeeld punten geven wanneer zij iets bijdragen, zoals reageren of het plaatsen van een foto. Deze punten dienen als score waarmee je deelnemers in een ranglijst terechtkomen. Je kunt ook badges opstellen die leden kunnen behalen, zoals in de community van Ziggo (zie onderstaande afbeelding):

Met gamification zorg je ervoor dat leden terugkomen voor méér. Meer punten, meer beloningen. Voor nog meer engagement kun je er zelfs een verhaal van maken, een pad dat ze af gaan leggen, op weg naar de topprestatie.

Meer leren over Community Management? Volg dan de opleiding Community Management!

 

Nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies!